No products
Ceny zawierają podatek
Stardust oferuje gamę specjalistycznych farb zaprojektowanych specjalnie do wydruków 3D wykonywanych zarówno za pomocą drukarek 3D z tworzywa sztucznego (FDM*), jak i drukarek żywicznych (SLA*).
Farby Stardust umożliwiają personalizację wydruków FDM lub żywicy, niezależnie od tego, czy są to miniaturowe lub naturalnej wielkości figurki, części ...
> Czytaj dalejStardust oferuje gamę specjalistycznych farb zaprojektowanych specjalnie do wydruków 3D wykonywanych zarówno za pomocą drukarek 3D z tworzywa sztucznego (FDM*), jak i drukarek żywicznych (SLA*).
Farby Stardust umożliwiają personalizację wydruków FDM lub żywicy, niezależnie od tego, czy są to miniaturowe lub naturalnej wielkości figurki, części lub rzeźby o różnych rozmiarach, wykorzystywane w różnych dziedzinach, takich jak cosplay, biżuteria, części mechaniczne, różne akcesoria, gry, zabawki, medycyna, biżuteria, przemysł lotniczy i nie tylko.
Celem tego artykułu jest przedstawienie podstawowych koncepcji drukowania 3D i poprowadzenie Cię przez różne etapy i procesy prowadzące do uzyskania możliwie najczystszego pomalowanego elementu! Wśród licznych filmów dostępnych w Internecie łatwo się zgubić, jednak ten artykuł pomoże Ci skupić się na swoich potrzebach i wybrać odpowiednie materiały do realizacji swoich projektów. Życzę wszystkim miłej lektury!
Farby do druku 3D COSPLAY
Metaliczne kolory można nakładać za pomocą aerozoli lub pistoletu natryskowego na pełnowymiarowe wydruki COSPLAY 1:1 (np. zbroja IRON MAN z mieczem, pistoletem, hełmami itp.). Istnieje możliwość gruntowania, malowania i lakierowania innych części mechanicznych lub akcesoriów. Farby do druku 3D Stardust przylegają do tworzyw sztucznych uzyskanych w drukarkach FDM i zapewniają dobrą trwałość w czasie. Podkłady zapewniają przyczepność i wypoziomowanie, a wykończenia są odporne na ścieranie, chemikalia, światło słoneczne, promienie UV itp.
Ultradokładne farby do figurek drukowanych w 3D
W przypadku figurek kolekcjonerskich, figurek z najwyższej półki, figurek mangi czy figurek do gier planszowych (Warhammer) farby nakłada się głównie za pomocą aerografu. Farby podkreślają szczegóły wydruków 3D.
Kolory są nieprzezroczyste i jednocześnie bardzo delikatne (grubość poniżej 40 mikronów po wyschnięciu w 2 warstwach) do kolorowania bez zakrywania szczegółów i reliefów w przypadku wydruków o wysokiej precyzji. Dziesiątki kolorów pozwalają graczom malować i dostosowywać zestawy figurek do zbudowania, jednocześnie oszczędzając pieniądze.
► Osobiście zawsze używam błyszczących lakierów hydro lub poliuretanowych dwuskładnikowych, ponieważ zapewniają one doskonałą odporność na farby i miniatury żywiczne, z którymi często mam do czynienia lub transportuję na konwencje.
Malowanie na wydrukach 3D: porównanie Obecnie mamy wybór pomiędzy tradycyjnymi farbami na bazie rozpuszczalników a nowymi farbami akrylowymi do druku 3D. Główna różnica polega na grubości i czasie schnięcia, przy czym farby na bazie wody schną dłużej. Farby na bazie rozpuszczalników są cieńsze i bardzo szybko schną, co jest ich główną zaletą.
♣ Suszenie w 20°C / warstwa : 5 minut dla farby rozpuszczalnikowej / 20 minut dla farby akrylowej do druku 3D
♣ Grubość suchej warstwy/powłoka: 15µm dla farby rozpuszczalnikowej / 25µm dla farby Hydroakrylowej
Dla mnie oczywistą zaletą farb wodorozcieńczalnych jest ich bezpieczeństwo i przyjemna obsługa, a także łatwość spłukiwania. Osobiście do aerografu polecam farby wodne. Byłem świadkiem niedawnego postępu, który podniósł farby wodorozcieńczalne do poziomu farb rozpuszczalnikowych pod względem krycia, finezji, czasu schnięcia, a nawet odporności.
Na przykład, jeśli chodzi o efekty, w gamie farb wodorozcieńczalnych, takich jak HIKARI i STARDUST Pro, można znaleźć wszystkie kolory metaliczne, perłowe, kameleonowe i Candy, a farby na bazie rozpuszczalników nie mają prawie nic do pozazdroszczenia.
Podkłady do druku 3D: przyczepność, nawierzchnia i baza kolorowa
► Z doświadczenia wynika, że podczas produkcji figurek, przegubowych zabawek lub małych przedmiotów szlifowanie powierzchni i szczegółowych reliefów może być trudne lub niemożliwe. Dlatego stosuję podkład w postaci podkładu o bezpośredniej przyczepności, który pozwala mi nie zatrzeć mikro detali. Farby do druku 3D Stardust przylegają bezpośrednio do wydruków z żywicy lub tworzywa sztucznego.
► W przypadku bardzo dużych figurek w skali 1:2 lub 1:1, aby uzyskać gładką powierzchnię i wyeliminować linie nadruku, szlifuję i nakładam podkład wypełniający i wyrównujący. Na koniec używam podkładów, ponieważ pomagają mi stworzyć jednolitą bazę kolorystyczną, służącą jako podkład dla moich wielobarwnych obrazów lub moich obrazów drukowanych 3D z efektami metalicznymi lub perłowymi.
Lakiery bezbarwne do wydruków 3D
Stardust oferuje szeroką gamę lakierów bezbarwnych nowej generacji, które można nakładać na farby, ale także bezpośrednio na wydruki z tworzyw sztucznych FDM lub żywicy UV.
► W zależności od przypadku mogę zastosować ultraodporne lakiery rozpuszczalnikowe 1K lub 2K, albo lakiery wodne (bezzapachowe i odpowiednie do stosowania w pomieszczeniach). Nad farbą do druku 3D lakiery bezbarwne chronią obrazy i materiały przed ścieraniem lub chemikaliami (detergenty, paliwa). Niektóre wydruki żywiczne są na ogół mniej odporne niż żywice plastikowe i przydatne może być ich polakierowanie trwałym i błyszczącym lakierem bezbarwnym. Lakiery bezbarwne pozwalają również na uzyskanie efektu wizualnego połysku lub matu, a także efektu „miękkiego aksamitu” lub tekstury gumy.
Wybierasz odpowiednią farbę do druku FDM? Zapraszam do zapoznania się z artykułem na temat techniki druku FDM (Fused Deposition Modeling), tworzenia plików za pomocą Slicera do drukarek FDM, a także aplikacji do COSPLAY, części mechanicznych, akcesoriów i gier figurkowych.
Definicja
*Druk FDM (Fused Deposition Modeling) to proces, w którym włókno z tworzywa sztucznego o średnicy 1,75 mm jest wytłaczane w temperaturze około 200°C i osadzane w stanie stopionym. Wydrukowany żarnik jest następnie chłodzony i utwardzany przez wentylatory. Ta metoda drukowania drutowego jest odpowiednia dla części o dużych rozmiarach, zapewniając bardzo trwałe wydruki.
Przygotowanie wydruków 3D przed malowaniem
Zanim zabierzemy się za aerograf, istotne jest odpowiednie przygotowanie detalu. Rozumiem Twoją chęć zastosowania wielu kolorów do dekoracji swojego dzieła. Aby jednak otrzymać idealnie pomalowany, gładki, pozbawiony wad element bez ryzyka odklejenia, niezbędna jest dbałość o początkowy etap przygotowania podłoża.
Przyczepność
W przypadku części drukowanych o średnich i dużych rozmiarach przyczepność uzyskuje się poprzez szlifowanie, natomiast w przypadku figurek z nadrukiem z mikrodetalami szlifowanie jest niepraktyczne. W takich przypadkach czasami używam podkładu o bardzo dobrej przyczepności, przezroczystego lub kolorowego. Oczywiście ten podkład jest opcjonalny w przypadku stosowania farb o bezpośredniej przyczepności, takich jak farby na bazie wody Hikari.
Napawanie wydruków 3D
Preparat ten ma na celu wyeliminowanie linii i rowków z warstw druku FDM lub żywicy, a także śladów powstałych po konstrukcjach nośnych. Druk FDM pozostawia więcej śladów niż druk na żywicy i wymaga dokładniejszego szlifowania.
Napawanie rozpoczynam papierem ściernym o ziarnistości 320, a następnie nakładam podkład wypełniający, ponieważ drobne farby i lakiery bezbarwne uwypuklają najmniejsze wady drukowanego tła.
► W przypadku znacznych ubytków zazwyczaj nakładam szpachlówkę, szpachlówkę w sprayu, czasami dodaję strzykawką odrobinę żywicy UV. Po nałożeniu szpachli lub żywicy zawsze nakładam podkład. Podkład to produkt wypełniający mikroniedoskonałości i tworzący kolor bazowy.
► Zawsze używam białego, szarego lub czarnego podkładu, aby stworzyć kolor tła, w zależności od kolorów i efektów, które zamierzam malować.
Szlifowanie elementu PLA wykonanego metodą druku FDM
Ponieważ linie i powierzchnia są wyraźniejsze, konieczne jest bardziej intensywne szlifowanie ręczne lub elektryczne przy użyciu granulatów do szlifowania progresywnego (P180, P240, P320). W przypadku elementów PLA zdecydowanie zaleca się użycie podkładu lub przynajmniej podkładu przyczepnego do malowania i nakładania maskującego kleju bez obawy o oderwanie.
Poświęć trochę czasu na zapoznanie się z naszym artykułem na temat tej techniki: zagłębiamy się w technikę drukowania z żywicy, proces Slicer dla drukarek z żywicy i nasze wskazówki dotyczące tworzenia figurek kolekcjonerskich, miniatur na blaty lub większych elementów z nadrukami cosplay.
Aerograf jest podstawowym narzędziem do malowania na wydrukach 3D z żywicy, ale do określonych szczegółów używa się również cienkiego pędzla. Możliwe jest również malowanie aerozolem lub pistoletem natryskowym, szczególnie gdy długość elementu lub figurki przekracza 30 cm.
Definicja:
*Druk z żywicy SLA: Druk 3D z żywicy poprzez fotopolimeryzację pozwala również na tworzenie obiektów 3D. Płynna żywica w zbiorniku drukarki 3D jest utwardzana warstwa po warstwie za pomocą źródła światła UV. Druk żywiczny zapewnia wyjątkową rozdzielczość, precyzyjnie podkreślając wszystkie tekstury.
Wydruki żywiczne tworzą powierzchnie z mniejszą liczbą defektów, a przygotowanie powierzchni przed malowaniem jest łatwiejsze i szybsze w porównaniu do druku FDM.
Szlifowanie wydruków żywicznych:
W przypadku elementów średniej wielkości najpierw szlifuję większe ubytki w pobliżu obszarów podparcia materiałem ściernym P220 lub P320, następnie nakładam podkład i szlifuję żywicę lub podkład standardowym ziarnem P400 i P500, uzyskując idealną powierzchnię gotową do malowania. Podkład należy zawsze szlifować na dużych, gładkich i płaskich powierzchniach.
Rysy po szlifowaniu mogą być widoczne dopiero pod papierem P300, więc nie martw się! Wręcz przeciwnie, odradzam szlifowanie zbyt drobne, czyli powyżej P500, gdyż nie zapewnia ono zadowalających warunków przyczepności.
Zdecydowanie wolę szlifowanie na mokro, czyli szlifowanie wodą, ponieważ umożliwia ono gładkie szlifowanie bez gromadzenia się ciepła i zatykania papieru ściernego. Następnie opłukuję element wodą z kurzu i resztek po szlifowaniu oraz suszę.
Malowanie na wydrukach 3D
► Do wszystkich elementów o długości mniejszej niż 20 cm polecam aerograf. Używam aerografu tak często, jak to możliwe, ponieważ jest to wspaniałe narzędzie, które pozwala mi malować z wysoką jakością wykończenia niemal wszędzie, używając mojego małego, przenośnego i cichego kompresora.
W przypadku elementów o długości od 20 cm do 2 m nieuchronnie używam pistoletu natryskowego: maluje idealnie i szybko. Poza tym nie ma innego sposobu na prawidłowe pomalowanie farbami perłowymi, metalicznymi czy transparentnymi, zwłaszcza lakierami bezbarwnymi.
Choć wiele osób jest przyzwyczajonych do używania farb w aerozolu, ja radzę zainwestować w aerograf i pistolet natryskowy, po pierwsze ze względów ekonomicznych, a po drugie, aby uzyskać niezrównaną jakość wykończenia.
Oto artykuł, który napisałem, aby pomóc Ci zorientować się w różnicach, zaletach i wadach dwóch najczęściej używanych technik druku 3D: FDM i żywicy. Zatem jaką technikę druku 3D wybrać w każdym z tych przypadków dla swojego projektu?
Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z drukiem 3D, ale nie wiesz, od czego zacząć, lub jeśli masz już drukarkę, ale potrzebujesz wskazówek, jak uzyskać czyste wydruki i malowanie, a także wybrać odpowiednie materiały, ten artykuł jest stworzony dla Ciebie !
Która drukarka?
Wybór metody druku 3D zależy od Twojego projektu i celów. Jeśli Twoim celem jest tworzenie miniaturowych figurek do kolekcji lub wystaw o wysokim poziomie szczegółowości, wybór drukarki do żywicy jest oczywisty. Maszyny te są niedrogie i wydajne, zapewniając wyjątkowo wysoką rozdzielczość.
O ile możliwe jest tworzenie miniatur przy użyciu techniki druku przewodowego FDM, to poziom rozdzielczości i precyzji jest znacznie niższy. Nawet przy znacznych pracach przygotowawczych osiągnięcie wyników tak dobrych jak w przypadku drukarki do żywicy jest wyzwaniem.
Wielu entuzjastów druku 3D z żywicy woli używać farb akrylowych nakładanych za pomocą aerografu. Jednak profesjonaliści często decydują się na farby na bazie rozpuszczalników. Jakiej więc farby użyć do druku 3D i jak wybrać najlepsze rozwiązanie dla każdego rodzaju druku 3D?
Wśród farb akrylowych do aerografu dostępna jest szeroka gama kolorów, doskonała jakość wykończeń, a trwałość tych farb akrylowych i lakierów bezbarwnych jest więcej niż wystarczająca do ekspozycji, gier i transportu.
Profesjonalne farby rozpuszczalnikowe stosowane są głównie przy wydrukach średnio i wielkoformatowych oraz przez aplikatorów posiadających kabinę malarską lub warsztat wyposażony w odpowiednie systemy wyciągu powietrza. Umożliwiają przyspieszone schnięcie i doskonałą jakość wykończenia, szczególnie pod względem połysku i odporności lakierów bezbarwnych 2K.
Maskowanie
Istnieją różne rodzaje płynnych środków maskujących, takie jak Maskito i Liquid Mask. Produkty te mogą zastąpić użycie taśm samoprzylepnych i są szczególnie przydatne na zakrzywionych i skomplikowanych powierzchniach. Zalecana jest jednak ostrożność!
► Maskito to elastyczny i giętki produkt, który nie pęka przy pociąganiu. Używam go do drukowania figurek z misternymi i bardzo drobnymi reliefami.
► Liquid Mask w płynie to bardzo cienki, przezroczysty produkt, który działa tylko na gładkich i płaskich powierzchniach. Produkt nakładam z łatwością za pomocą pistoletu natryskowego lub aerografu. Nigdy nie używam go na małych elementach o wielu skomplikowanych kształtach, ponieważ w takich przypadkach usunięcie staje się trudne.
Jakie narzędzia są potrzebne do malowania różnych typów części drukowanych w 3D?
► Aerograf wybieram do figurek miniaturowych lub figurek kolekcjonerskich do skali 1/8. Strumień natrysku aerografów z dyszami o średnicy od 0,2 do 0,5 mm ma średnicę od 4 do 6 cm, gdy dotrze do powierzchni w odległości 10/15 cm. Pozwól, że podam Ci te szczegóły, aby wyjaśnić, jak malować wydruki 3D do 25 cm.
To głównie podczas lakierowania aerograf nie jest w stanie szybko nałożyć grubej, błyszczącej i jednolitej warstwy na dużych elementach. Aerograf jest zwrotny, łatwo regulowany, idealny do kolorowania z dużą szczegółowością. Umożliwia nałożenie ultracienkiej warstwy na elementy ze skomplikowanymi reliefami, wydrukowane z dużą rozdzielczością.
► Mini pistolety natryskowe do figurek w skali 1/8, ¼, ½
Te mini pistolety malarskie mają dysze o średnicy od 0,8 do 1 mm, co pozwala na nakładanie podkładów, farb i lakierów bezbarwnych na wydruki o wielkości do 80 cm. Te małe pistolety są bardzo zwrotne, a ich strzelanie jest bardzo precyzyjne. Aby nałożyć lakier bezbarwny, konieczna jest odpowiednia ilość natrysku. Zamiast więc używać aerografu, do małych miniatur użyj mini pistoletu natryskowego.
► Pistolety malarskie HVLP pozwalają mi malować i lakierować duże elementy, np. wydruki do COSPLAY. Pozwalają mi także malować małe elementy, ponieważ zawsze istnieje możliwość dostosowania ustawień za pomocą różnych pokręteł pistoletu (ciśnienie i kształt szerokiego lub spiczastego strumienia natrysku).
Pistolety malarskie czy aerozol?
Niektórzy uważają, że wygodniej jest używać aerozoli lub puszek ze sprayem, ponieważ nie wymaga czyszczenia ani ekstrakcji lub przechowywania farby. Twierdzę, że wypłukanie i wyczyszczenie pistoletu malarskiego lub aerografu zajmuje tylko kilka sekund. Uważam, że używanie farby za pomocą pistoletu lub aerografu ma same zalety, a wśród nich nieporównywalna jakość aplikacji. Prowadzi to również do znacznych oszczędności, ponieważ puszki ze sprayem zawierają głównie gaz i niewielką ilość farby.
Odnośnie formatów:
W tej kategorii oferowanych jest kilka asortymentów produktów:
Techniki malarskie i nakładanie kolorów
Radzę wszystkim malarzom, którzy chcą spersonalizować wydrukowany obraz za pomocą projektu zawierającego wiele stref w różnych kolorach, aby przygotowali „plan bitwy” z zaplanowanymi z góry krokami. Na przykład :
Zaplanuj więc sekwencję kolorów, różne efekty, a nawet gradienty, począwszy od koloru bazowego, tła, aż po lakier bezbarwny. Zapraszam do kontaktu w celu uzyskania porady technicznej (tech@Stardustcolors.com).
Pokrycie i suszenie
Niezależnie od rodzaju użytej farby polecam uważnie monitorować czas schnięcia. Można nakładać jeden kolor na drugi bez szlifowania pomiędzy momentami „suchego w dotyku” i „całkowitego wyschnięcia”. Po całkowitym wyschnięciu farb (30 minut w przypadku farb rozpuszczalnikowych lub 2 dni w przypadku farb wodorozcieńczalnych) powierzchnię należy przeszlifować przed ponownym malowaniem lub pokryciem.
♣ Kiedy muszę zastosować określone kleje maskujące lub maskujące w płynie, upewniam się, że warstwa farby bazowej dobrze wyschnie i wykonuję wstępne szlifowanie gąbką ścierną. Dzięki temu nie mam ryzyka odklejenia się przy usuwaniu kleju.
Michael z @3Dfigurz, ekspert druku 3D, w artykule poświęconym porównaniu i doborowi farb akrylowych do druku 3D przedstawia przegląd różnych gam farb do aerografu, których używa.
Jego komentarze opierają się na prawdziwym i solidnym doświadczeniu (o jego twórczości i talencie można dowiedzieć się na jego stronie na Instagramie). Będąc samoukiem, dbałość o szczegóły i zaangażowanie w jakość pracy pozwoliły mu opanować zarówno zaawansowane techniki druku 3D, jak i techniki malowania.
W tym artykule przede wszystkim krótko opisano i zrecenzowano trzy asortymenty farb do aerografu, podkreślając ich zalety i wady.
Z pewnością na rynku istnieje wiele innych marek farb do aerografów, które mogą być doskonałej jakości. Jednakże z dumą prezentujemy trzy najlepsze marki farb na rynku modelarskim, wszystkie w 100% wyprodukowane we Francji.
Farby aerografowe
Specjalne efekty pigmentów
Dodatki
Złocenie
Body painting
Hydro zanurzanie lub transfer wody
Pinstriping
Żywica epoksydowa
.
.
.
.
.